1 – Kašperské Hory za Zlaté stezky a Zlaté cesty
Obě začínaly v Pasově. Zlatá stezka, resp. její třetí větev pak vedla směrem Freyung, Mauth, Bučina, Kvilda, H. Kvilda do K. Hor. Její konkurence zvaná Zlatá cesta také začínala v Pasově, ale k českým hranicím směřovala přes území bavorského vévodství, tj. na Tittling, Grafenau, hraniční přechod Modrý sloup, Březník, Filipovu Huť a Horskou Kvildu, kde se napojovala na trasu Zlaté stezky.
Karel IV. nechal postavit 3 km severně od města nový strážní královský hrad Kašperk, který měl chránit jak jihozápadní Čechy, zlaté doly a také zajišťovat bezpečí provozu na obou zmíněných obchodních trasách. Navíc se tento hrad, kterému Karel propůjčil své jméno, stal rezidencí pro nejvyšší královské úředníky v kraji.
Okolí, příroda, osobnosti, události
Krajina
 Kašperských Hor a okolí patří bezesporu k nejkrásnějším oblastem naší 
země. Malebnost zdejší krajiny již dlouhá léta přitahuje nejen umělce, 
ale i stále větší počet turistů, kteří se sem rádi vrací.
Z 
geologického hlediska náleží Kašperské Hory a jejich okolí k části 
Českého masívu, nazývaného šumavská větev moldanubika. Převládajícími 
horninami jsou krystalické břidlice, které v průběhu věků změnily na 
ruly, případně na svory.
Zlato tu pravděpodobně rýžovali již 
Keltové, jak to naznačují zlaté keltské mince, nalezené v roce 1891. Do 
počátku 14. století se zde zlato rýžovalo, poté se přešlo k hlubinné 
těžbě. To již mělo město Kašperské Hory za sebou minimálně několik 
desítek let své existence. V roce 1345 pomáhalo Janu Lucemburskému v 
dobývání slezského města Landeshut (dnešní Kamienna Góra) údajně až 600 
kašperskohorských horníků, kteří úspěšně podkopali hradby opevněného 
města. Jan Lucemburský za to z vděčnosti udělil Kašperským Horám městská
 privilegia a právo používat městskou pečeť.
Po zániku Zlaté stezky a Zlaté cesty
Když
 v průběhu 17. století klesala výtěžnost zlata ve zdejších zlatých 
dolech, stejně jako řídnul obchod za Zlaté stezce a Zlaté cestě, 
orientovalo se, od r. 1572 královské horní město, na rozvoj sklářství, 
lesnictví a zpracování dřeva, pastevectví. V průběhu 19. století zde 
začaly pracovat továrny na výrobu tzv. dřevěného a později i 
žaluzijového drátu, vyráběly se zde sirky nebo např. kočárky, vozíky, 
koloběžky. Od druhé poloviny 19. století město podporovalo rozvoj 
odborného a středního školství, vznikla zde např. odborné dřevařská 
střední škola (studoval zde i známý automobilový designér Josef 
Sodomka). Školská emancipace města vyvrcholila otevřením německého 
reálného gymnázia v r. 1911 (dnešní základní škola).
Kromě ekonomické prosperity význam a prestiž města zvýšilo zřízení soudního okresu Kašperské Hory.
Město i jeho okolí se později stalo místem děje několika románů známého šumavského spisovatele Karla Klostermanna.
V
 r. 1910 zde ve 214 domech žilo 2228 obyvatel, z nichž se 2127 hlásilo k
 německé národnosti. Po 2. světové válce byli němečtí obyvatelé 
odsunuti. Na jejich místa přišli noví osídlenci z území celého 
tehdejšího Československa i z řad rumunských Slováků.


