6 – Rejštejn / Spaunova vila
Největší rozkvět sklárny v Klášterském Mlýně nastává po roce 1879, kdy ji od vdovy po Johannu Lötzovi získává Max von Spaun (1856–1909). Ač neměl sklářského vzdělání ani praxe, dokázal spolu se správcem sklárny Eduardem Prochaskou udělat z provinční sklárny pracoviště, jehož výrobky se staly světově uznávanými. Bylo to hlavně secesně tvarované sklo s irizovaným dekorem Phänomen, se kterým slavil obrovské úspěchy na světové výstavě v Paříži roku 1900. S úspěchem se setkal i požadavek postavení nového reprezentativního sídla. Projektem byl pověřen vídeňský architekt Leopold Bauer (1872–1938). Nebyl vybrán náhodou. Secese v té době byla moderní nejen ve výtvarném umění, ale i ve stavebnictví. Bauer se ihned po studiích stal členem skupiny Wiener Sezession a v duchu zásad tohoto směru i tvořil. Po vile dr. K. Reissiga postavené v Brně-Pisárkách v letech 1901–02 se stal Klášterský Mlýn Bauerovým druhým počinem.
Vila byla postavena v těsné blízkosti sklářské hutě v letech 1903–1904. Skládá se vlastně ze dvou, schodištěm oddělených částí: reprezentativní haly a vlastní patrové obytné budovy. Bauer do vzhledu a dispozice vily zahrnul všechny znaky vídeňské geometrické secese. Do tehdy žluté omítky osadil zlomky místních secesních irizovaných skel, aby připomněl stavebníkovu profesi. Zábradlí terasy je zdobeno oválnými tvarovkami, trojúhelníkový štít je násoben skleněnými trojúhelníkovými dlaždicemi. Dřevěné prvky byly prvotně natřeny na červeno, čímž se Bauer hlásil k původní šumavské architektuře. Také interiér je doplněn množstvím dekorací. Hale dominuje velký krb, jehož velkolepost doplňuje obložení ze skleněných dlaždic. V přízemí obytné části je i velká ložnice, kterou si stavebník velmi vychvaloval. Na ni navazuje koupelna s bílými a modrými, opět irizovanými dlaždicemi. Než byla koupelna dovybavena koberci, stěžoval si Spaun, že „v koupelně za chladnějších dnů proklatě zebe na nohy“. Původní interiér časem hodně utrpěl, takže některé prvky známe jen z dobových fotografií.
Když Maximilian Spaun zemřel, navrhl mu Leopold Bauer i náhrobek, který můžeme vidět v horní části rejštejnského hřbitova dodnes.